0 0

Onduidelijke productomschrijvingen irriteren klanten

Hoeveel fabrikanten van natuurlijke matrassen misleiden de eindconsument niet met onduidelijke productbeschrijvingen.

De eco-industrie beleeft sinds enkele jaren een ongekende bloei - ecologische en duurzame consumptie is in de hoofden van de mensen opgekomen. Want vaak wordt het predicaat "biologisch" of "eco" niet alleen geassocieerd met een voordeel voor het milieu of de eigen gezondheid, maar wil men zich ook bewust onderscheiden van anderen en deel uitmaken van een nieuwe, moderne levensstijl.

Veel bedrijven hebben deze trend op tijd onderkend - niet alleen in de levensmiddelenindustrie. Ook op het gebied van gezond slapen en natuurlijk leven wordt meer aandacht besteed aan materialen en fabricageprocédés die enerzijds het milieu niet vervuilen en anderzijds ook een positieve invloed hebben op de eigen gezondheid en het eigen welzijn.

Opzettelijke misleiding van klanten door informatie achter te houden

Echter, zelfs hier stuit men op verkoopmethoden die in twijfel moeten worden getrokken. Vooral op gebieden waar de technische mogelijkheden nog beperkt zijn en in sommige gevallen nog ecologisch twijfelachtige produktieprocédés of eindige hulpbronnen moeten worden gebruikt, wordt de bewust consumerende klant misleid door informatie achter te houden.

Treffend gezegd, dit is een verkoopmethode die in twijfel moet worden getrokken.

Een treffend voorbeeld, waaruit in sommige gevallen een opzettelijke misleiding van de klant blijkt, is het product koudschuimmatras. Goede liggende eigenschappen tegen een redelijke prijs en een grote vraag hebben dit pure aardolieproduct de afgelopen jaren tot een kassahit gemaakt.
Pas de laatste jaren is het technisch mogelijk gebleken om kleine delen van de minerale olie te vervangen door biologische oliën uit planten. De biologische koudschuimmatras was geboren.

Bij de productie van koudschuim (ook polyurethaanschuim) worden 2/3 polyolen en 1/3 isocyanaten gebruikt, die beide normaliter producten van de petrochemische industrie zijn. Gezien de nog beperkte technische mogelijkheden kan ten hoogste de helft van de polyolen worden vervangen door natuurlijke oliën (b.v. ricinus- of zonnebloemolie). Daarom kan een biologisch koudschuimmatras een natuurlijk oliegehalte van ten hoogste 30% hebben, dat varieert naargelang van het fabricageprocédé. Het grootste deel van de matras is nog steeds gemaakt van minerale olie, dus een duidelijk eindige grondstof.

Transparantie en eerlijkheid vallen in het niet

Ondanks deze positieve ontwikkeling zijn er mensen die het omwille van het milieu liever zonder koudschuim doen en bijvoorbeeld kiezen voor een natuurrubber matras. Om de verkoop verder te stimuleren, worden koudschuimmatrassen aangeboden als quasi zuivere natuurproducten.

Dit gebeurt echter vaak niet overduidelijk, maar door subtiele beïnvloeding in de productpresentatie:
Door het product tegen een natuurlijke achtergrond te plaatsen, de term "koudschuim" te vermijden, herhaaldelijk het gebruik van natuurlijke olie te vermelden en de productnaam geraffineerd te kiezen, wordt de potentiële klant overtuigd van de ecologische consistentie en de onschadelijkheid. misleidende formuleringen zoals "ook met natuurlijke plantaardige olie", "verkregen uit hernieuwbare grondstoffen" of "de evenwichtige samenstelling van de gebruikte natuurlijke materialen" in de productinformatie wekken bij de ongeïnformeerde toeschouwer de indruk dat hij te maken heeft met een product dat voor 100 % uit hernieuwbare grondstoffen bestaat.

Bedrijven die deze strategie volgen, stellen onze eco-industrie in een verkeerd daglicht. Transparantie en eerlijkheid gaan aan de kant ten nadele van de koper.

"Organisch" betekent verantwoordelijkheid

Het is dus nog steeds aan de klant om zich te informeren en kritisch vragen te stellen. Ondernemingen zouden er echter ook goed aan doen zich te distantiëren van de hierboven beschreven aanpak en hun klanten open en eerlijk te adviseren met betrekking tot ecologische duurzaamheid. Omdat onduidelijke productomschrijvingen de consument irriteren.

Wij bij allnatura geloven dat eerlijkheid het beste beleid is! Vooral producten zoals de koudschuimmatras met toevoeging van natuurlijke olie zijn uit ecologisch oogpunt een aanvaardbaar compromis, vooral als alle andere materialen 100% ecologisch zijn. Daarom kunnen we onze kaarten openlijk op tafel leggen. Wij bieden ook biologische koudschuimmatrassen aan, maar wij gaan open en eerlijk met de kwestie om. Oordeel zelf en lees verder op de productpagina's van onze biologische koudschuimmatrassen.

"Biologisch" is meer dan alleen ecologisch produceren, "Biologisch" betekent ook verantwoordelijkheid nemen tegenover mens en natuur - en puur natuur - en om te leven met een zuiver geweten.

laden

Een moment geduld.....